Optimumkan bidang pertanian : Siri 1

Salam,

Alhamdulillah, setelah lama menyepi, akhirnya saya kembali dengan idea untuk menulis dalam blog kambing jamnapari ini. Apa yang menyentap idea saya kali ini tak lain, tak bukan, berkisar dengan situasi ekonomi global yang sedang merundum.

Permintaan dan pengeluaran bagi urusan berjual-beli memang akan terjejas akibat kemelesetan ekonomi. Hakikatnya, pusingan atau kitaran wang keluar dan masuk menjadi tidak seimbang akibat kepincangan salah satu daripada komponen kitaran tersebut. Secara ringkasnya, kita buat perumpamaan begini;

Dalam satu kampung wujudnya penternak ayam, kambing, lembu, ikan dsb.
Wujud juga petani mengusahakan sayur serta buah-buahan. Ada pekedai runcit, pekerja swasta, kerajaan serta kilang papan. Apa terjadi jika separuh daripada penduduk kampung yang merupakan 100% pekerja kilang papan tersebut hilang pekerjaan, akibat kilang terbakar.? Sudah tentu kegiatan ekonomi dalam kampung tersebut pincang. Ini adalah gambaran secara ringkas untuk keadaan ekonomi sejagat.

Ok, berbalik kepada perbincangan asal. Isi yang akan saya kupas disini adalah daripada segi mengoptimasikan bidang penternakan atau pertanian yang telah dijalankan. Saya akan mengupas penekanan oleh Dr. Azizul Mohd Sharum, pengarah Jabatan Haiwan Negeri Terengganu, tentang "circle of nature", atau dalam bahasa Melayu dipanggil "kitaran alam semulajadi".


Apa yang anda faham tentang "circle of nature" ini?

Konsepnya amat mudah. Jika anda memelihara kambing, dalam masa yang sama anda juga ada mengusahakan tanaman jagung. Jadi, pokok jagung mendapat bekalan baja melalui tinja kambing yang diproses, manakala kambing mendapat bekalan makanan melalui jagung yang rosak serta batang dan juga daunnya.
Kelebihan yang ada- anda dapat berjimat dalam mendapatkan sumber makanan bagi kambing, manakala jagung pula dapat dijual (bonus bagi anda!).. baja dah FREE pula!

Oklah, saya dah makin kuyu mata ni, dah pukul 3.29am .... saya akan buat lanjutan kupasan ini dalam siri 2 pula.

Wasalam.

No comments:

Post a Comment

AddThis