Terengganu : Lembah Kaprima di setiap daerah


KERAJAAN negeri meletakkan sasaran untuk menjadikan Terengganu sebagai pembekal daging kambing terbesar di negara ini menjelang tahun 2015, sekaligus mengurangkan pergantungan ekonomi kepada sumber petroleum dan gas.

Bagi tujuan tersebut kerajaan turut mensasarkan 25 usahawan di bidang ternakan dapat diwujudkan di seluruh negeri. Pada masa ini terdapat lapan lembah kaprima bernilai RM24 juta dan projek sokongan
bidang ternakan yang dilaksanakan secara besar-besaran di negeri ini. Projek Lembah Kaprima diwujudkan di setiap daerah yang mana di sesetengah tempat kemudahan infrastruktur sudah pun disediakan oleh kerajaan.

Projek berkenaan ialah di Kampung Payang (Hulu Terengganu), Kampung Cabang (Kemaman), Hulu Seladang dan Telaga Papan (Setiu), Mengabang Bakong (Hulu Terengganu), Durian Mentangau (Dungun), Segading (Besut) dan Tanjung Gadong (Marang). Melalui projek tersebut, Jabatan Perkhidmatan Haiwan Terengganu akan membekalkan 600 ekor kambing induk bagi kegunaan setiap Lembah Kaprima yang diwujudkan untuk dibiakkan.

baca lanjut di Utusan

2 comments:

  1. Hey, I noticed art as one of your interests, I started a new art blog maybe u'll like it! Thanks and keep up great work.

    ReplyDelete

AddThis