Tak cukup masa?

Salam..

mungkin tulisan saya hari ini takde kaitan dengan kambing, tapi apa yang nak dibebelkan adalah mengenai pengurusan masa.. (terutama yang terlibat dengan apa sahaja bidang perniagaan)..
Mungkin kita pernah terdengar atau mungkin kita juga pernah berkata, tak cukup masa, terutama kita tak dapat melakukan atau meluangkan masa untuk sesuatu perkara / majlis.

Secara tidak sedar kita menafikan hukum alam... Allah jadikan satu hari 24 jam, tak pernah lebih, tak pernah kurang. Jadi setiap manusia mempunyai jumlah masa yang diperuntukan sama rata.
So jangan jadikan alasan 'tak cukup masa'. Pada saya, jawapan yangboleh diterima adalah, kesuntukan masa (ada perkara lain yang lagi penting).

Secara jujur, saya sendiri merupakan seorang yang suka bertangguh dalam melakukan sesuatu perkara. Bertangguh merupakan satu penyakit yang sukar dikikis apabila sudah menjadi tabiat harian. Bertangguh merupakan salah satu punca kita kesuntukan masa. Jadi jika anda mempunyai sesuatu benda perkara yang penting, laksanakan segera atau mungkin catatkan dahulu supaya dapat dilakukan secepat mungkin.

Alhamdulillah sekarang saya sudah mengubah sedikit demi sedikit tabiat betnagguh, disamping cuba mencri masa / membahagikan masa agar hidup lebih bermakna, mencari rezeki dan ibadat dapat dilakukan dengan lebih seimbang dan sempurna.

sekian sahaj kali ini, wasalam.

samdaddycool
Muhasabah Trading.
CaftanOnline.com

3 comments:

  1. weyh..tak tahan aku dowh..sbelah kanan ni ada iklan yg 18xx tu..hahaha..klu la bdk2 dtng singgah tgk..tak dapek den nak ckp...

    ReplyDelete
  2. lg 1..alor..ko nak suh aku pg bli baju kat link tu ke??hahaha..baju kurung aku tak penah tempah pun..suma ibu aku yg buat..jimat sket..hahaha..dah ibu aku reti jait..takkan nak tempah2..tak pun ko le yg tempah kat situ..hehehe

    ReplyDelete
  3. ....kalu nak beli, wa takde hal nyer... nanti wa tambah banyak lagi barang... canthek-chantek.... tunggu.......

    ReplyDelete

AddThis