Buat kandang seadanya...

Salam..

Lama tak update post untuk tips kambing... Harini nak kongsikan tentang menyediakan kandang / reban bagi permulaan menternak kambing.

Biasanya kalau nak memulakan penternakan kambing, perkara pokok adalah tempat tinggal kambing itu sendiri. Maklumlah cuaca Malaysia yang panas dan lembab, ditambah lagi cuaca yang tak menentu.. kadang-kadang cuaca panas dari pagi.. tup.. tup ribut petir waktu tengahari.

Jadi, untuk permulaan, bagi 3 - 5 ekor kambing, memadailah dengan saiz kandang 6' x 4' .. dan buat rendah je.. agak-agak lantai 3' dari aras tanah.. Kalau nak besarkan kandang, tak susah, sambung je petak yang seterusnya bersebelahan petak sedia ada... Pintu pula bole dibuka menadi tangga... dah dapat jimat kayu.

Kayu pula, ambil je mana-mana kayu terpakai, tak payah nak beli kayu baru. Kalau ada kayu rumah lama pun lagi cantik (kebanyakan rumah lama guna kayu keras). So berapa banyak duit kita boleh jimat. Duit yang ada, baik kita gunakan beli baka.

Saya ada layout (pelan kandang) untuk skala kecil ni. Sekarang tak sempat nak scan.. takde plak yg dlm hardisk.. (dlm pc lama)..

Ada masa, saya akan sediakan di sini untuk download, supaya dapat kita kongsikan bersama... Pastikan anda mendapat post terkini dengan mengisi email anda di ruang feedburner diatas sebelah kanan page ini.

OK! Wasalam....

4 comments:

  1. aku ada g jumpa jabatan pertanian berkenaan ni. siap ada speksifikasi. Bumbung cemaner, arah mana, tinggi rendah dan sebagainya.

    agak agak dekat Rm20,000 gak. mahal jugak. Betul ke bila org kata kambing kalau tak lepas ke tanah adalah lebih bagus?

    ReplyDelete
  2. kambing pon ada perasaan... kalo kurung lama2... stress

    lagi satu, sifat tabii kmbg- lepas bebas... dia nak lari2 n exercise

    ReplyDelete
  3. Salam Bro.

    Tengah2 pikir nak terjun kat bidang ni...nak full utilise kebun sawit.

    Tertarik dgn tips bro ttg kandang. Kalau sy nak mula2 bela let say 8-10 ekor tu besar mana kandang yg sesuai & anggaran kos nya berapa ?
    Maklumlah budget..ciput aja...

    ReplyDelete
  4. anggaran saiz kandang diperlukan bagi seekor kambing (jamnapari) adalah lebih kurang 10 kaki persegi... maknanya kalau 10 ekor = 100 kaki persegi (10' x 10' )..

    Kos biasanya dalam anggaran RM1000 hingga RM3000... bergantung atas material ( jenis + saiz kayu, atap, tinggi + kadar upah tukang di kawasan tersebut)..

    So kalau nak jimat lagi, gunakan kayu 2nd + buat sendiri (petang2 waktu free.. man-man kayuh)..

    Insyaallah saya akan bekalkan contoh2 pelan kandang kambing (lukisan /lakaran arkitek) dalam masa terdekat ni.. doakan saya!

    ReplyDelete

AddThis